Twitter rekordowo popularny w Polsce? Żarty…

Twitter, czyli za duże oczekiwania.Kilka dni temu na Wirtualnych Mediach pojawił się artykuł o przewrotnym tytule „Twitter rekordowo popularny w Polsce. Jacy są jego użytkownicy?” prezentujący  dane z Megapanelu na temat Twittera. Zostałem poproszony o komentarz przedstawionych wyników, co dość fortunnie się splotło z tym co robiłem. A byłem w trakcie pisania opracowania dla centrali międzynarodowej firmy, w którym omawiałem „fenomen” Twittera w Polsce, czyli dlaczego u nas nie zagryzł. Poniżej moja opinia, która została opublikowana w artykule „Twitter w Polsce dopiero ma szanse na rozwój„, gdzie też wypowiadają się Anna Miotk, Dawid Pacha, Michał Sławiński, Łukasz Kłaczyński i Mateusz Miernikowski.

Chciałabym Pana zapytać o przyczynę popularności Twittera i z czego wynika tak duży wzrost odwiedzalności w ciągu ostatnich dwóch lat? – pyta Joanna Jasikowska z portalu Wirtualnemedia.pl.

Nie wiem czy czy w kontekście popularności Twittera możemy mówić “tak duży wzrost”. O dużym wzroście powiedziałbym o Instagramie, który ma obecnie wyniki na zbliżonym poziomie co Twitter rok temu i zakładam, że w tym roku może go prześcignąć pod względem zasięgu, bo na pewno już go prześcignął o czas jaki spędzają na nim użytkownicy. Wracając do Twittera. Z danych globalnych, które ukazały się w zeszłym roku wynika, że aż 75 % zarejestrowanych użytkowników łączy się z Twitterem po przez swój telefon. Biorąc pod uwagę, że ostatnie dwa lata w Polsce to proces tak zwanej smartfonizacji, o której namiętnie i wytrwale pisze Monika Mikowska, to idąc na łatwiznę możemy założyć, że oba te trendy są powiązane. Bo więcej smartfonów, to więcej użytkowników aplikacji mobilnych i w efekcie więcej użytkowników Twittera.  Rzeczywistość nie jest jednak tak oczywista. Bo najnowsze dane zasięgowe nie mówią o użytkownikach Twittera, ale o ilości osób, które odwiedziły portal. W zeszłym roku na łamach Wirtualnych Mediów omawiany był raport “Twitter in Poland”, w którym autorzy pokazywali, że pomimo dużych miesięcznych zasięgów, dochodzących do 1 600 000 unikalnych użytkowników (uu), Twitter w Polsce to około 50 000 aktywnych użytkowników. Ujmując to inaczej, tylko 3% osób odwiedzających serwis z niego aktywnie korzystało. Dodam, że dla Facebooka procent ten wynosił około 80. Dlatego dopatruję się “popularności Twittera” liczonej w uu, nie w realnym zainteresowaniu serwisem, a w ilości publikacji prasowych na temat tweetów Radka Sikorskiego czy społeczności Justina Biebera. Jednocześnie właśnie to zjawisko świadczy o sile Twittera, ludzie tam wchodzą, aby zobaczyć co piszą osoby dla nich istotne.

Jak ważnym kanałem marketingowym jest już w Polsce Twitter? Czy marki przetarły już pierwsze szlaki w kontakcie a konsumentami czy wciąż jeszcze pod tym względem są zachowawcze?

Marki w Polsce przetarły ten szlak już jakiś czas temu. Jeden z moich ulubionych profili to Samsung Polska, który skutecznie działa od dwóch lat. Jednak trudno oczekiwać od firm, aby wchodziły w kanał, na którym trudno zbudować tradycyjnie rozumiany zasięg. Dlatego zachowawczość jest zrozumiała. Twitter to medium jakościowe, które wymaga większego zaangażowania. Zaangażowania dość trudnego do zaakceptowania dla wielu przedstawicieli firm ponieważ, jak pokazują opracowania, to medium jest skuteczniejsze w promocji osób związanych z firmą np. CEO czy rzecznika prasowego, niż ogólnego profilu firmowego. Rozumieją to tylko niektóre agencje np. Havas, który stworzył markę Havas Peaks dedykowaną usługom w zakresie personal brandingu wspierającą obecność właścicieli firm w mediach społecznościowych. Reasumując, marki będą coraz śmielej działać na Twitterze szczególnie, że od niedawna polskie firmy mogą korzystać z płatnej promocji.

Jakie możliwości oferuje reklamodawcom Twitter?

Są trzy główne formy reklamowe: promowane tweety, promowane konta i promowane trendy. O ile dwie pierwsze możliwości powinny być zrozumiałe nawet dla laika, to ostatni forma może nie być jasna dla osób, które nie korzystają z Twittera. Na podstawie najczęściej pojawiających się fraz w tweetach, np. Tłusty Czwartek, Kijów, czy Iron Maidan, jest określany trend. Płacąc, możemy znaleźć się w wynikach trendów. Jest to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych form reklamowych, bo to właśnie jej skuteczne wykorzystanie może nam zapewnić, że będziemy na ustach wszystkich. A przecież o to chodzi w mediach społecznościowych. Oczywiście o ile jest to pozytywny buzz.

Good night and good luck.

PS. Tak wiem, że w tekście pojawia się trochę błędów, szukam korektora 😉

Reklamy

Tagi: , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: