Bez rewelacji, czyli rewolucja w komunikacji…

Chyba każdy związany z branżą interaktywną słyszał o cyklicznym seminarium „Rewolucja w Komunikacji”. Mimo, że od początku bywam na spotkaniach z tej serii, to zdarza się, że w ogóle nie dowiaduję się, że takie wydarzenie miało miejsce.

Nie wiem, na jakiej zasadzie jest prowadzona komunikacja z potencjalnymi gośćmi, ale ani razu nie otrzymałem newslettera lub informacji prasowej, przesłanej bezpośrednio na maila. A adresy e-mail były zbierane. Kiedyś. Obecnie już nikt się na to nie sili. Choć może nie jestem w grupie docelowej organizatorów…

Przy takim benchmarku jak „Aula Polska„, gdzie komunikacja jest dwukierunkowa (organizatorzy wysyłają informacje o nadchodzącym wydarzeniu w zamian oczekując, że uczestnicy ocenią prezentacje prelegentów), wygląda to bardzo słabo. Szczególnie, że za „Rewolucją” stoi medialny koncern, który sztuką komunikacji powinien zawstydzać. Co poniekąd się udaje, choć chyba nie o taką konsternację chodzi.

Napawa mnie nadzieją ostatnia współpraca Auli z Agorą, czego ewidentnym dowodem było zorganizowanie ostatniej Auli właśnie w budynku przy Czerskiej (o czym mam nadzieję napiszę jeszcze w tym tygodniu). Miałem też wrażenie, że na standzie reklamowym była informacja, że Gazeta została głównym sponsorem, ale nie widziałem oficjalnego komunikatu. W każdym razie faktem jest, że Inteligo, które w zeszłym roku wspierało Aulę, zniknęło z szyldu. Swoją drogą ciekawy news 🙂

Do rzeczy. We wtorek 31 stycznia odbyło się kolejne spotkanie z serii „Rewolucja w Komunikacji” pod ciekawym tytułem „Multimedia w sieci. Modele biznesowe a potrzeby internautów”. Nie miałem szansy zobaczyć wszystkich wystąpień, z trzech ostatnich musiałem zrezygnować.

Co było? Sami możecie sprawdzić, ponieważ część prezentacji jest do ściągnięcia/przejrzenia TU.  Ja zwróciłem uwagę tylko na kilka.

Pierwsza to Alek Tarkowski, który wspólnie z Justyną Hofmokl zaprezentowali wyniki badania „Obiegi kultury„. Badanie ciekawe i bardzo ważne w kontekście ostatnich wydarzeń związanych z ACTA, ale zostało zabite PowerPointem. Choć może to ton Justyny? Nie wiem, ale mając w pamięci bardzo dynamiczne prezentacje Alka robione w Prezi byłem zdziwiony jakością tego wystąpienia.

Same badanie powinno być przeczytane przez każdego, kto zawodowo zajmuje się dystrybucją treści. W moim odczuciu na bazie podanych tam danych można wypracować niejeden model biznesowy portalu contentowego. Pełen raport dostępny TU.

Po Alku i Justynie pojawił się Marcin Pery z Redefine (ipla.tv), pokazujący absurdy polskiego prawa, które nie nadąża za rzeczywistością. Niestety, jego prezentację zapamiętałem głównie z powodu populistycznych haseł. Wpierw przywołane zostało „badanie” (szczerze wątpię, aby się odbyło, a jeśli się odbyło, to raczej nie jako pełnoprawne badanie) sugerujące, że użytkownik nigdy nie zapłaci za coś, co może mieć za darmo. Następnie pokazując, że nasze prawo każe tylko polskie podmioty , bo nie obejmuje swoim zasięgiem takich platform jak Youtube. Zasugerował, że polscy prawodawcy powinni praktycznie zrezygonować z regulacji lub przyjąć amerykańskie. Sugestia ta wydaje mi się bardzo nieodpowiedzialna, implikuje bowiem szereg rzeczy, z którymi trudno mi się zgodzić (zrezygnujmy z bezpłatnej oświaty, ubezpieczeń społecznych i innych kosztownych świadczeń). Uderzyło mnie to, zwłaszcza w kontekście, że sam prelegent odoływał się w prezentacji do zrozumienia mechanizmu systemu emerytalnego.Oczywiście moje wtyki nie zmienią tego, że prezentacja naprawdę fajna i ciekawa. Polecam.

Moją uwagę przykuły jeszcze dwie prezentacje.

Kamil Przełęcki z Kinoplex bardzo fajnie opowiedział o problemie licencji na przykładzie „Orłów” czyli Polskich Nagród Filmowych. Szczególnie ciekawym zagadnieniem dla osób nieobeznanych z tematem jest „WINDOWING”, czyli na co i kiedy pozwalają umowy pomiędzy producentami, dystrybutorami i innymi podmiotami zaangażowanymi. Umowy, które nadal są tworzone na podstawie tego jak kiedyś wyglądał świat (Before Internet). Warto przejrzeć.

Ostatnią ciekawą dla mnie prezentację  przedstawił Tomasza Plata. Pokazanie, jak TVN testował różne modele biznesowe, jak przeprowadzał badania z i na użytkownikach, przywróciło mi wiarę w biznes mediowy.

Teoretycznie media są obrośnięte różnymi badaniami, ale mam wrażenie, że praktycznie nie są one ani stosowane, ani tym bardziej rozumiane. Dlatego zawsze będzie mnie cieszyć, jeśli organizacja potrafi korzystać z tej wiedzy. Prezentacja niestety nie została udostępniona, więc słów kilka o zawartości.

TVN przez kilkanaście lat eksperymentował z różnymi modelami rozliczania i dostarczania treści. Co logiczne, w obszarze ich zainteresowania znajdowały się również sposoby ochrony treści. Egzekwowanie tych ostatnich jest jednak bardzo czasochłonne, pewnie dla tego pojawiło się zdanie „zrezygnowaliśmy z tego”. Zastosowane modele, dzięki systematycznemu sprawdzaniu , ulegały zmianie, również dzięki wplataniu badań użytkowników (chcemy za darmo) w proces decyzyjny. To właśnie analizy doprowadziły, do powstania tvnplayer.pl.

Czy coś jeszcze było ciekawego? Dla mnie nie. Pełna sala, panel dla panelistów, który w moim odczuciu niczego nie wnosił, spowodowały, że oddaliłem się. Może naprawdę nie jestem w grupie docelowej?

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

