Facebook NOW – relacja z Warsztatów Moto.

We wtorek 19 października znalazłem się na warsztatach działu sprzedaży Facebooka skierowanych do branży motoryzacyjnej. Suche menu znajdziecie na stronie facebook NOW. Jest tam również krótka notka o każdym prelegencie, więc linków do nich już w samym tekście nie podłączam.

Niewątpliwie warto jest zobaczyć co prezentują polskie agencje, jednak szczególnie zależało mi aby posłuchać Jana Rezaba. Przy okazji udało się spotkać kilka innych ciekawych osób. Większość prezentacji jest dostępnych do pobrania szkoda tylko, że nie zostały wrzucone nagrania video.

Sama konferencja zaczynała się o 10 i już na początku trafiłem na trudności. Mapa na stronie wydarzenia pokazywała złą lokalizację. Dzięki temu udało mi się poznać uroczą Anię (pozdrawiam) również mającą problem z adresem. Sytuację uratował znajomy, któremu udało się wcześniej dotrzeć i nawet zarezerwować miejsce. Co nie zmienia faktu, że bez niego szukalibyśmy jeszcze dłuższy czas, bo nawet w samym budynku Atrium Tower, w którym się spotykaliśmy, nie było żadnych widocznych oznaczeń (wychodząc udało się namierzyć kartkę A4 ze strzałką Facebook NOW).

Moderatorem spotkania był Michał Łukaszewicz z Facebook NOW, który miał pewne problemy z okiełznaniem dyskusji po prezentacjach i kontrolą czasu. Skutkiem czego po pierwszych bogatych dyskusjach zrezygnowano z tego elementu i trzeba było pędzić. No, ale do rzeczy.

Pierwszym prelegentem był Maciej Kołodziejczak pracujący jako Growth Manager w Facebooku. Prezentacja bardzo solidna, z grubsza opisująca:

– funkcjonalności Facebooka;

– rewolucję jaką jest news feed (Wall/tablica), czyli nasza codzienna gazeta gdzie od nas zależy co tam się znajdzie (choć nie jest to do końca prawdą, ponieważ my tylko wpuszczamy na nią dostawców,  zdecydowanie ciekawszym news feedem zdaje się aplikacja Flipboard );

– statystyki używalności Facebooka;

– statystyki jakie możemy sami wyciągnąć ze swoich stron na FB.

Zdecydowanie najciekawsze dane dla każdego comunity menagera, o których wspomniał Maciej, to cykl dnia przeciętnego użytkownika. Użytkownicy najczęściej łapią interakcję z wpisami na ich tablicach w godzinach 8-9, 20-21 i 23-1.30. Teoretycznie te dane są dostępne dla każdego w jego statystykach strony, praktycznie jednak nie są one widoczne i póki co jedyną możliwością, aby zobaczyć je w pełni jest wyciągniecie ich samemu z API.

Biorąc pod uwagę, że warsztaty były przeznaczone dla marketingowców i domów mediowych, którzy jak wiemy kochają dane potwierdzające skuteczność, najważniejszymi danymi, które przedstawił Maciej to wyniki kwietniowego badania „Advertising Effectiveness: Understanding the Value ofa Social Media Impression”, które wspólnie przeprowadził Nielsen z Facebookiem. Badanie jasno pokazują jak wzrasta skuteczność reklamy (czasem aż trzykrotnie) marki „lubianej”.

Jeśli ktoś jest zainteresowany szczegółami badania odsyłam na stronę Nielsena z raportami.

Podsumowując. Wystąpienie Macieja jasno pokazuje, że polski team Facebooka to specjaliści z wiedzą i długą historią w branży, ale i niestety z irracjonalną polityką udostępniania danych, przez którą Maciej nie może udostępnić swojej prezentacji.

Drugim prelegentem była gwiazda z Czech Jan Rezab. Najbardziej znanym projektem, w którym ma swój udział, jest Facebakers.com opisywane jako „serce facebookowych statystyk. Jan zdecydowanie sprzedażowo rozpoczął swoją prezentację skupiając się na wspomnianym produkcie. Na samym początku udało mu się połechtać ego obecnych informując, że jako pierwsi na świecie mamy okazję zobaczyć nowy layout, który będzie wdrażany w ciągu następnych dni (wdrożony został 24 października). Dalej przeszedł przez możliwe funkcjonalności facebakera pomocne przy ocenie jakości stron na facebooku. Szkoda, że prezentacja Jana nie jest dostępna, ponieważ byłby to bardzo dobry materiał edukacyjny. Oprócz porad praktycznych, co do interakcji z użytkownikami czy konstruowania aplikacji, pojawiło się również kilka caseów dotyczących branży motoryzacyjnej.

Na szczególne podkreślenie zasługuje projekt dla Kia Motors, gdzie aplikacja stworzona na potrzeby promocji modelu Soul zdobyła szturmem uwagę czeskich użytkowników facebooka. Mechanizm prosty, a wiemy że takie są najlepsze, pomaluj wg. uznania wskazany model. Szkoda, że producent nie zdecydował się na przełożenie najlepszych wirtualnych projektów w rzeczywiste realizacje.

Po bardzo dobrej prezentacji Jana pojawił się Konrad Traczyk z Euro RSCG z tematem „Cztery kółka na polskim Facebooku. Kto, co już robi i jak?. Właściwie mógłbym tutaj skończyć omawianie tej prezentacji, ale nie mogę się powstrzymać przed kilkoma słowami komentarza. Prelegenci zostali uraczenie garścią danych liczbowych, które zostały chaotycznie przedstawione bez żadnych opisów. Można było odnieść wrażenie, że sam prelegent nie wie jak spójnie przedstawić temat. Jedynym ciekawym problemem poruszonym przez Konrada było tworzenie profili (a właściwie ich nazywanie) pod konkretne akcje, a nie pod marki. Co staje się dość uciążliwe w czasie, gdy akcja się skończy, a chcemy by fani uczestniczyli nadal w życiu marki.

Na marginesie. Rozbawiła mnie sytuacja, gdy Konrad wydawca strony Facebooker.pl, która jest promowana jako „wszystko o facebook-u dla firm”, podpiera się danymi z konkurencyjnej platformy Facebakers.com.

Kolejny prelegent Jarosław Bielecki z Mint Media z prezentacją „Facebook Rally, czyli dlaczego MOTO mają trudniej, a rajd po fanów wymaga naprawdę dobrych kierowców” zostanie przeze mnie zapamiętany z dwóch powodów – niesamowitego zaangażowania w markę klienta, o której opowiadał jak o swoim ukochanym dziecku oraz kiepsko z photoshopowanych zdjęć w prezentacji 🙂

Gorąco polecam do zapoznania się z prezentacją Jarka. Dużo praktycznych porad, bardzo czytelnie opisanych.

Dużo trudności sprawia mi prezentacja Zuzanny Rutkowskiej z Brand KarmyChomiczy Big Brother, czyli o tym jak Kia Motors Polska humorem podbija Facebooka. Zaadoptowano prosty pomysł, który już dość mocno był eksploatowany. Fakt – w Polsce nie było jeszcze zwierzęcego Big Brothera. Pomysł chwycił, zarówno klienta jak i użytkowników Facebooka, ale… No właśnie mam kilka „ale”. Jaki był zamysł długotrwałej strategii? W prezentacji mamy wpisane „długotrwałe zaangażowanie”, a pod nim post sugerujący, że wpada się tylko do chomików. Marka nie gra tu roli. Czy w dobie marek ekologicznych używanie zwierząt w ten sposób nie wygeneruje w dłuższej perspektywie negatywnego skojarzenia (wspominając np. protesty przy jednej z ostatnich reklam Dodga w której występuje małpa)? Jaka była zakładana grupa docelowa, a jaka rzeczywista?

W sumie jest wiele pytań, których nie chce mi się pisać w próżnię. Dziwi mnie tylko, że jak na prezentację o tylko jednym casie robioną przez osobę na stanowisku „Head of Strategy” uświadczyłem tak mało strategii.

Całe szczęście następna prezentacja zatarła złe wrażenie. Rafał Broniarek z 180heartbeatsGenerowanie leadów, monitoring i optymalizacja działań prosprzedażowych na Facebooku” – stworzył modelową prezentację tutarialową jak należy przeprowadzić pojedynczą akcję reklamową. Jedna z najlepszych prezentacji na tych warsztatach. Polecam każdemu kto myśli o reklamowaniu się na facebooku (pewne podobieństwo w działaniach również na Google AdSense czy AdWords) .

Następnie Paweł Loebl z Pride&Glory z prezentacją„Mężczyźni to przerośnięci chłopcy…czyli o wykorzystaniu gier w komunikacji marek motoryzacyjnych pokazał kilka caseów z zakresu gamingu. Prezentacja interesująca dla tych, którzy nie znają tematu. Paweł mówił ciekawie, ale prezentacja dwujęzyczna bez podawanych źródeł niezbyt dobrze wygląda. Jak ktoś mi kiedyś wypomniał, „albo po angielsku, albo po polsku. Niepotrzebnie zwiększasz zaangażowanie poznawcze czytającego”.

Za to Erwin Wilczyński z Tribe Guru pokazał klasę swoją prezentacją „Negatywne praktyki na facebook, czyli czego nie robić w Social Media.  Bardzo mi się podobało nawiązanie do prezentacji Jarosława Bieleckiego z Mint Media i przytoczenie argumentów na rzecz, że samochody są idealne do działań społecznościowych. W tym sporze zdecydowanie lepsze argumenty podał Erwin. Oprócz tego umiejętnością przejrzystego wypunktowania ogólnie popełnianych błędów w działaniach społecznościowych oraz pokazanie na konkretnych przypadkach konkurencji (w tym Heureki, która również gościła na warsztatach) zaskarbił sobie moją dużą sympatię. Gorąco polecam jego prezentację.

Do wystąpienia miałem tylko jedną uwagę. Odniosłem dziwne wrażenie, że Erwin nie uznał googla, yahoo czy baidu jako platform społecznościowych. Jest to dużym błędem merytorycznym biorąc pod uwagę rzeczy, które w nich siedzą.

Filip Beźnicki z domu mediowego Starcom w  prezentacji „Wykorzystanie Facebooka w kampaniach cross-mediowych. Facebook vs Inne Media: Dwa Światy, czy naczynia połączone? Wnioski dla reklamodawców” pokazał coś, co powinno być jasne od co najmniej 2 lat dla każdego kto miał styczność z Internetem i ma profil na jakimś serwisie społecznościowymi. Nie wątpię, że takie edukacyjne prezentacje są potrzebne. Zastanawia mnie tylko, czy to było dobre miejsce, no ale to sami organizatorzy powinni się dowiedzieć od uczestników. Mimo wszystko prezentację w ramach powtórzenia powinni przejrzeć wszyscy media planerzy i marketingowy.

Ostatnią merytoryczną prezentacją przedstawił Aleksander Winciorek z Heureki pod tytułem – „Social media ROI. Prawdy i mity, czyli jak oceniać wyniki obecności w przestrzeni społecznościowej„. Link do prezentacji pojawił się już na Facebookowym epijarze już kilka dni temu. Prezentacja zdecydowanie pokazująca moc merytoryczną, która stoi za Alkiem. Pytanie tylko czy ta moc przenosi się na realizacje agencyjne? Mam szczerą nadzieję, że tak pomimo wypunktowania przez Erwina Wilczyńskiego.

Na koniec Michał Łukasiewicz i Michał Wiśniewski na szybko przedstawili ofertę Facebook NOW wraz z pasjonującym cennikiem, który i tak każdy dostał do rączki w papierowej formie.

Podsumowując kilka uwag ogólnych:

– literówki na stronie facebooknow.pl np. w tytule prezentacji Alka;

– niedokładne informacji na stronie facebooknow.pl o lokalizacji imprezy;

– niewidoczne informacje o samej imprezie w lokalizacji;

– niezbyt dobre rozłożenie czasu na prezentacje co spowodowało, że ostatnia prezentacja była wystrzeliwana jak z karabinu i grubo po czasie;

– brak systemu oceniania on-line;

– pomimo dostępnego streaming on-line (za co duży plus) brak wideo z konferencji.

Na warsztatach pojawiło się kilka wartościowych prezentacji, szczególnie Rafała Broniarka oraz Erwina Wilczyńskiego, dla których było warto się pojawić.  Ogólnie w skali 1/5 gdzie 5 to najlepsza ocena, Warsztaty Moto oceniam na 4.

Zdjęcia z warsztatów znajdziecie na „fajsowym” profilu facebook NOW.

Advertisements

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: